CASE: Organisatie ontwikkeling Belgische divisie van een internationale organisatie
PROBLEEMSTELLING
De Belgische logistieke divisie van 200 à 300 medewerkers van een globale organisatie groeide vanuit verschillende magazijnen naar een distributiecentra en vervolgens naar een ultra modern e-commerce centra. De cultuur evolueerde van hiërarchisch naar meer zelfsturing en de rollen evolueerden van uitvoeren naar leiden, structuur brengen en beslissingen nemen.
Dit bracht een reorganisatie te weeg waarbij er veel onzekerheid aanwezig was. Sommige managers hadden het moeilijk met verandering: afscheid nemen van het oude, wennen aan de nieuwe leiderschapsstijl en zich aanpassen aan de nieuwe rollen. De ambitie van de organisatie is om een autonome, empowered en dynamische organisatie te zijn waarbij de ‘wij’ gedachte primeert.
Het project startte met een grondige competentie analyse, nieuwe functiebeschrijvingen en een fit-gap analyse. Een dertigtal medewerkers doorliepen een assessment en ontvingen een 360° Feedback rapport en een Individueel ontwikkelingsrapport van Hudson.
De specifieke ontwikkelingsvragen die me werden gesteld:
- Individuele ontwikkeling stimuleren bij de managers en meer rendement halen uit de assessment rapporten.
- Onderbouwd advies en ondersteuning verkrijgen betreffende de groeimogelijkheden van het eerstelijns management (7 leads en 4 teamleaders) en de ontwikkeling van de divisie.
- Een basis leggen voor de ontwikkeling naar zelfsturende teams.
De logistieke divisie bestond uit 5 niveaus zijnde executive management, senior management, leads, teamleaders en operators. Alle niveaus werden begeleid behalve de operators in het magazijn. Op een tijdsspanne van 9 maanden (juni tot februari) werd de hele divisie naar een hoger niveau getild.
AANPAK EN RESULTATEN
Stap 1: Diepte interviews en persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
“De informatie die Karin, op een kort tijdsbestek, uit de interviews haalt is opmerkelijk. De medewerkers voelden veel openheid en vertrouwen bij haar. Karin fungeerde als een vertrouwenspersoon. Door de diepte interviews kwam er meer rust in de divisie en de concrete aangereikte tips gaven inzicht en meer zelfvertrouwen aan de medewerkers.”
Stap 2: Een uitgestippeld groeipad voor de divisie
“Met haar analytische geest, toewijding en diepgaand inzicht ontwikkelde Karin een strategisch rapport samen met een concreet actieplan voor de praktische invulling van de verandering. Het advies was spot-on en direct implementeerbaar.”
Stap 3: Implementatie van alle interventies
Concrete interventies van het uitstippelde groeipad voor de divisie:
-
-
- Leaderschip coaching van 11 managers
- Persoonlijk leiderschap
- Leiderschapsvaardigheden, inclusief teamontwikkeling en change management
- Team coaching Planning & Shipping afdeling
- Opleiding Positief beïnvloeden
- Management
- Customer Service
- Opleiding Teambuilding
- Sr management
- Management
- Stuurgroep en voortdurende bijsturing
- Leaderschip coaching van 11 managers
-
Stap 3.1: Leaderschip coaching 11 managers
“Ondanks het wantrouwen van bepaalde managers naar coaches toe,
slaagde Karin erin om toch vertrouwen te winnen en vastgeroeste medewerkers toch tot groei aan te zetten.”
Stap 3.2: Teamcoaching Planning & Shipping afdeling
“De World Café was een zeer interessante ervaring en een zeer efficiënte manier om snel tot eensgezindheid en een plan van aanpak te komen. Jammer dat ik deze werkvorm niet vroeger in mijn loopbaan kende!”
Stap 3.3: Opleiding Positief beïnvloeden
“Andere mensen zijn anders dan je zelf bent. Jezelf verplaatsen in anderen hun standpunten en belevingswereld, geeft je andere inzichten en zo kom je tot een sterkere manier van benaderen. De opleiding was leuk, leerrijk, gevarieerd en doorspekt met praktische tips.”
Stap 3.4: Opleiding Teambuilding
“De onderhuidse spanningen in ons team ontplofte op een gegeven dag. Enkele managers grepen terug naar de hands-out van de training teambuilding, waardoor ze tot inzicht kwamen en de juiste acties konden inzetten om naar elkaar te groeien als team.”
Stap 3.5: Stuurgroep en voortdurende bijsturing
“Karin gaf het Lean Learning project in de EMA Hub mee vorm en stippelde een pad uit om onze organisatie te begeleiden naar meer zelfsturing. Met haar analytische geest, toewijding en diepgaand inzicht ontwikkelde ze een strategisch rapport samen met een concreet actieplan voor de praktische invulling van de verandering. In de stuurgroep adviseerde Karin de topdirectie die de doelstelling had om zaken te realiseren en stuurde zowel top-down als bottom-up bij waar nodig.Het ontwikkelingstraject op maat van onze organisatie, ontwikkelingsbehoefte en cultuur, zorgde dat het volledige middel management krachtiger, verantwoordelijker en meer zelfsturend is. Op directieniveau kan ik de cultuurverandering waarnemen en ervaren doordat de medewerkers gemotiveerder zijn, verandering sneller accepteren, collegialer samenwerken, oplossingsgerichter zijn en meer het heft in eigen handen nemen.
Ook ikzelf ging door een leiderschapstraject wat me veel inzicht gaf en me telkens een spiegel voorhield om te groeien. Als director vind ik het belangrijk om zelf ook open te staan voor groei en een voorbeeld functie te zijn daarin.
Wat in de praktijk blijft hangen, is de meerwaarde voor het bedrijf. Ik kan je Karin aanraden voor haar inzicht en kundigheid. Zij legt werkelijk haar ziel in haar werk. Een meerwaarde voor elke organisatie.”
Executive Manager EMEA Hub
Get Social